دیدنی های استان گلستان

جاهای دیدنی شمال؛ گشتی در گلستان

استان گلستان از اهمیت تاریخی ممتازی برخوردار است و به خاطر زیبایی های طبیعی خود شناخته شده است. این مکان دارای مجموعه ای از جاذبه های طبیعی و تاریخی است که از زمان های بسیار قدیم توجه مردم را به خود جلب کرده است. این استان سرسبز مملو از شواهدی از تمدن های باستانی و تاریخ آنها است که در سراسر مناظر پراکنده شده است. گلستان که در شمال شرقی ایران قرار دارد، به خاطر جنگل‌های سرسبز و سیستم‌های غار کهن شهرت دارد. این استان با داشتن آب و هوای معتدل و مرطوب در تمام طول سال، مقصدی عالی برای سفر در فصل بهار و تابستان است. در ادامه تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری این استان را معرفی می کنیم که ارزش دیدن دارند.

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان بزرگترین منطقه حفاظت شده ایران است که در سراسر رشته کوه البرز، جنگل های شمال و سه استان گلستان، خراسان شمالی و سمنان را در بر می گیرد. این پارک به دلیل پوشش جغرافیایی وسیع خود دارای مجموعه وسیعی از اکوسیستم هاست که چشم اندازی شگفت انگیز از زیبایی بی نظیر را ایجاد می کند. این پارک یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های ایران است و انواع گونه‌های حیات وحش در محدوده آن زندگی می‌کنند. پارک ملی ایران یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های جهان است و تنوع آن با پارک‌های اروپایی رقابت می‌کند. این پارک دارای بیش از 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری است که فرصت کافی برای اکتشاف را فراهم می کند.

آبشار کبودوال

گردشگران مجذوب زیبایی آبشار کبودوال، یک مکان دیدنی واقع در منطقه شمالی هستند. آبشار باشکوه علی آباد کتول ۱۲ متر ارتفاع دارد و با پوشش گیاهی سرسبز احاطه شده است.آبشار کبودوال در پارکی جنگلی به نام خود و کوهی به نام هارون واقع شده است. برای لذت‌بخش‌تر کردن این تجربه برای مسافران، امکاناتی مانند بوفه، سوپرمارکت، باربیکیو و آلاچیق‌ها در همین نزدیکی راه‌اندازی شده‌اند. این آبشار که به خاطر تمیزترین آب چشمه‌اش معروف است، هم‌اکنون یک اثر ملی حفاظت‌شده در ایران است. مردم از سراسر کشور می آیند تا زیبایی های آن را تحسین کنند و از آب های گوارا آن لذت ببرند. آبشار کبودوال با ماشین، جیپ و تاکسی قابل دسترسی است. آبشار به دو دسته تقسیم می شود، یکی با ماشین و دیگری با پای پیاده قابل دسترسی است. آبشار کبودوال شامل سه آبشار است که از جهات مختلف جریان دارد: «علی‌آباد کتول»، «رود کسرایی» و «اجمرو کمون». آبشار اصلی علی آباد کتول حدود 100 متر عرض و 12 متر ارتفاع دارد. همچنین چند آبشار کوچکتر نیز در اطراف این آبشار مرکزی دیده می شود.

برج گنبد کاووس

گنبد کاووس یا قابوس یک عجایب تاریخی است که از قرن چهارم هجری قمری باقی مانده است. این یک جاذبه توریستی فوق العاده محبوب است و به عنوان شاهدی بر حفظ میراث فرهنگی طولانی مدت آن است. این برج با ترکیبی از سبک رازی و خراسانی و مصالحی مانند آجر و ملات ساروج ساخته شده است. در حالی که برخی معتقدند ممکن است این رصدخانه در گذشته به عنوان رصدخانه عمل کرده باشد، اما هدف واقعی آن هنوز مشخص نشده است.

روستای زیارت

روستای زیارت گرگان به دلیل آب و هوای مطبوع و چشم‌اندازهای طبیعی خیره‌کننده‌اش شناخته می‌شود و این روستا را به مقصدی عالی برای طبیعت‌گردانی که به دنبال اقامت در این منطقه هستند تبدیل کرده است. پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک نقطه توریستی شگفت انگیز دارد. این روستا در مجاورت جنگل نهار خوران واقع شده است. این روستا دارای امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی مانند ویلا، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، فروشگاه‌ها، مسیرهای پیاده‌روی و بسیاری موارد دیگر است.

جزیره آشوراده

جزیره آشوراده واقع در استان گلستان، نقطه ای نمادین با اهمیت تاریخی فراوان برای ایران است. این اثر خود را در تاریخ معاصر این کشور به جا گذاشته است و امروزه به عنوان یک جاذبه توریستی محبوب باقی مانده است.این جزیره خیره کننده که در وسط دریای خزر قرار دارد، توسط کانالی احاطه شده است که آن را از سایر جزایر مجاور خود جدا می کند. جزیره آشوراده گرگان به یک مقصد گردشگری بسیار مشهور تبدیل شده است که بازدیدکنندگان را از اطراف به خود جذب می کند. جزیره آشوراده در میانه شبه جزیره میانکاله و در نزدیکی بندر ترکمان ایران قرار دارد. تنها جزیره واقع در ساحل دریای خزر در آن منطقه است.در طول قرن ها، فعالیت های انسانی منجر به شکل گیری این جزیره شده است.

چشمه گل رامیان

در فاصله تقریبی 5 کیلومتری شهر رامیان، منظره چشمگیری به نام چشم گل در دامنه کوه قرار دارد. چشمه آهکی با منظره ای چشمگیر جنگل را از مزارع کشاورزی جدا می کند و ارتباط بین این دو را فراهم می کند. این مشکل منجر به توسعه یک چشم انداز بصری چشمگیر شده است. عمق چشمه به آب رنگ سبز زمردی می دهد و منظره ای چشم نواز را ایجاد می کند.

جنگل توسکستان

جنگل توسکستان واقع در گرگان مقصد شگفت انگیزی است که نباید از دست داد. این پارک در داخل پارک ملی هیرکانی در شمال شرقی البرز قرار دارد و یکی از زیباترین جاده های جنگلی ایران بین گرگان و شاهرود را دارد. تقریباً 13 کیلومتر بعد از گرگان، جاده ای به سمت جنوب منشعب می شود و به نام اولین روستایی که از آن عبور می کند، توسکستان نامگذاری شده است.جنگل توسکستان گرگان در فصل پاییز که مملو از رنگ‌های مختلف است، جادویی به نظر می‌رسد. توسکا، اورس، بلوط و سرخدار در دو طرف جاده به وفور یافت می شود که بر زیبایی جذاب آن افزوده است.

کاروانسرای قزلاق

کاروانسرای قزلاق در وسط جاده توسکستان قرار دارد و اطراف آن را منطقه ای پر درخت احاطه کرده است. در حین سفر، ممکن است به نقطه ای برسید که هیچ درختی ندارد. این می تواند نشان دهنده نزدیک بودن کاروانسرا باشد. از وسیله نقلیه شما قابل رویت نخواهد بود و برای یافتن آن باید پیاده شوید و تقریباً 150 متر در جهت شرقی یا شمال شرقی راه بروید. این بنای تاریخی که قدمت آن به دوران اسلامی می‌رسد، در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت و از آن زمان تاکنون عملیات بازسازی و زیباسازی انجام شده است.

جاذبه های طبیعی استان گلستان به قدری زیاد است که بررسی همه آنها در این مقاله امکان پذیر نیست. به همین دلیل، برخی از گزینه های دیگر در زیر لیست شده است.

  • آبشار رنگو

  • کاخ موزه گرگان

  • آبشار شیر آباد

  • پارک جنگلی قرق

  • دریاچه توشن

1402/01/30

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *